Progressive Muscle Relaxation, Classical Music Therapy To Reduce Stress Of End Students Relaksasi Otot Progresif, Terapi Musik Klasik Terhadap Penurunan Stres Mahasiswa Tingkat Akhir

Main Article Content

Viona Tri Lengsi
Afrina Mizawati
Kurniawati Ps.

Abstract

Prolonged and unresolved stress conditions can affect the hemeostasis of the human body system which will cause physical and psychological disorders. This study aims to determine the differences in the effectiveness of progressive muscle relaxation and classical music therapy to reduce stress in the final year students at the Polytechnic Ministry of Health Bengkulu in 2020. The study used a Quasi Experiment design with a two-group pretest-posttest design conducted at the Polytechnic of the Ministry of Health Bengkulu. The sampling technique uses non-probability sampling with the type of purposive sampling with a total sample of final year students as many as 60 people divided into 2 intervention groups. Data were analyzed using univariate analysis, bivariate using the Wilcoxon Signed Rank and Mann Whitney test. Wilcoxon Signed Rank test results show that there is an effect of progressive muscle relaxation on stress reduction (p-value = 0,000), there is an effect of classical music therapy on stress reduction (p-value = 0,000). Mann Whitney test results p-value 0.004 <0.05 which means there is a significant difference in effectiveness between progressive muscle relaxation interventions with classical music therapy interventions in reducing stress, where progressive muscle relaxation interventions are more effective. The results of this study are expected to be a source of information and solutions that can help final year students reduce stress levels by using progressive muscle relaxation methods that can be done anywhere and anytime. So it easily controls the stressor that causes stress levels for students.

Article Details

Section
Health Promotion

References

Affandi, I. M. (2017). Pengaruh Terapi Relaksasi Napas Dalam dan Hypnosis Lima Jari terhadap Tingkat Stress Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan Universitas ’Aisyiyah Yogyakarta.
Amiyakun, S., & Ferawatan. (2016). Pengaruh Pemberian Terapi Musik Terhadap Penurunan Kecemasan dan Tingkat Stress Mahasiswa Semester VII Ilmu Keperawatan dalam Menghadapi Skripsi di Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Insan Cendekia Husada Bojonegoro. 1–10.
Anggraini, R., & Retnaningsih. (2018). Efektivitas Relaksasi Otot Progresif untuk Mengurangi Stres pada Penderita Purpura Henoch Sconlein (PHS) Kronis. 11(1).
Ariyanto, E. A. (2015). Pengaruh Relaksasi Otot Progresif Terhadap Tingkat Stress pada Remaja di Lapas Anak Blitar. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.30996/persona.v4i1.496
Asmawan, M. C. (2016). Analisis Kesulitan Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi. 26. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Broto, H. D. F. C. (2016). Stres pada Mahasiswa Penulis Skripsi. https://doi.org/10.1109/ciced.2018.8592188
Candra, I. W. (2017). Pengaruh Relaksasi Progresif Dan Meditasi Terhadap Tingkat Stres Pasien Hipertensi. Jurnal Riset Kesehatan Nasional, 1(2), 102–110. Retrieved from http://ojs.itekes-bali.ac.id/index.php/jrkn/article/view/46/23
Dinas Kesehatan Provinsi Bengkulu. (2018). Profil Kesehatan Provinsi Bengkulu. Dinas Kesehatan Provinsi Bengkulu, 1–200. Retrieved from dinkes.bengkuluprov.go.id
Hidayat. (2012). Pengantar Konsep Dasar Keperawatan. Jakarta: Salemba Medika.
Ilmi, Z. M., Dewi, E. I., & Rasni, H. (2017). Pengaruh Relaksasi Otot Progresif Terhadap Tingkat Stres Narapidana Wanita di Lapas Kelas IIA Jember. 5(3), 497–504.
Indarawati. (2018). Gambaran Stres Tingkat Akhir dalam Penyusunan Skripsi di Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan UIN Alauddin Makassar. https://doi.org/10.20961/ge.v4i1.19180
Lestiawati & Liliana. (2019). Relaksasi Otot Progresif dan Autogenik untuk Menurunkan Stres Remaja di SMKN 1 Depok Sleman Yogyakarta. 1–10.
Lukaningsih, zuyina L. (2011). Psikologi Kesehatan (1st ed.). Yogyakarta: Nuha Medika.
Natalina, D. (2013). Terapi Musik Bidang Keperawatan. Jakarta: Mitra Wacana.
Notoatmodjo, S. (2012). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Nuraini, D. A. (2016). Efek intervensi musik untuk menurunkan stress pasien pra operasi. 18, 29–31.
Pratiwi, R. D., & Haryanto, S. (2019). Pengaruh Relaksasi Otot Progresif terhadap Tingkat Stress pada Mahasiswa S1 Semester Akhir Fakultas Ekonomi Jurusan Management Keuangan Universitas Pamulang.
Primadita, A. (2017). Efektifitas Intervensi Terapi Musik Klasik Terhadap Stress Dalam Menyusun Skripsi Pada Mahasiswa Psik Undip Semarang. 1–14.
Priyoto. (2014). Konsep Manajemen Stress (1st ed.). Yogyakarta: Nuha Medika.
Resti, I. B. (2014). Teknik Relaksasi Otot Progresif untuk Mengurangi Stres pada Penderita Asma. 39(1), 1–15. https://doi.org/10.4324/9781315853178
Retnaningsih, D., & Aini, K. (2016). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Stres pada Mahasiswa Tingkat Akhir S1 Ilmu Keperawatan di Stikes Widya Husada Semarang.
Riskesdas. (2018). Hasil Utama Riskesdas 2018.
Rosanty, R. (2014). Pengaruh Musik Mozart dalam Mengurangi Stres pada Mahasiswa yang Sedang Skripsi. 3(2).
Saleh, L. M., & dkk. (2019). Teknik Relaksasi Otot Progresif pada Air Traffic Controller (ATC). Yogyakarta: Deepublish.
Soewondo, S. (2016). Stres, Managemen Stres dan Relaksasi Progresif. Depok: LPSP3 UI.
Suwartika, Nurdin, & Ruhmadi. (2014). Analisis Faktor yang Berhubungan dengan Tingkat Stress Akademik Mahasiswa Reguler Program Studi DIII Keperawatan Cirebon Poltekkes Kemenkes Tasikmalaya.
Tatak Prasetyo. (2015). Pengaruh Terapi Progressive Muscle Relaxation (PMR) dengan Musik terhadap Tingkat Stres pada Lansia. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 10(2), 137. https://doi.org/10.15294/kemas.v10i2.3374
Utami, S., & Nasution, N. (2018). Pengaruh Pemberian Teknik Relaksasi Otot Progresif terhadap Tingkat Stres dalam Menyusun Skripis pada Mahasiswa Keperawatan Semester VIII Universitas Batam. 03.
Winnerman, L. (2017). Stress On Campus. In American Psychological Association.
Zakaria, D. (2017). Tingkat Stres Mahasiswa Ketika Menempuh Skripsi.